Wachttijden

Als de zorgaanbieder van uw keuze u niet meteen kan helpen, dan komt u op de wachtlijst van deze zorgaanbieder en heeft u recht op overbruggingszorg. De zorgaanbieder houdt contact met u, geeft u zo nodig begeleiding en bespreekt andere mogelijkheden met u. Zoals de mogelijkheid tot overbruggingszorg in de thuissituatie als u op een wachtlijst staat.

Status op een wachtlijst

Iedereen op de wachtlijst heeft een wachtstatus. Hieraan kan uw zorgaanbieder zien hoe dringend u zorg nodig heeft. Er zijn drie verschillende wachtstatussen.

  • Actief wachtend: u heeft dringend zorg thuis nodig of u moet dringend worden opgenomen in een instelling. Als het niet lukt om tijdig opgenomen te worden in een instelling van uw voorkeur, dan vindt u het ook goed als u (tijdelijk) in een andere instelling opgenomen wordt.
  • Niet actief wachtend: u wilt worden opgenomen in een instelling maar u kunt of wilt even wachten op zorg. U wilt namelijk graag zorg krijgen van de zorgaanbieder van uw keuze of bij de locatie van uw keuze.
  • Niet wachtend: u wilt voorlopig nog niet worden opgenomen in een instelling. De mensen die actief wachtend en niet actief wachtend zijn staan voor u op de wachtlijst.